G700ZΤο σχέδιο.Μετά από αρκετή μελέτη και δοκιμαστικές εκτυπώσεις σε A4 και plotter, συγκρίσεις, αλλαγές και διορθώσεις.. κατέληξα σε αυτό το σχέδιο για το πλαίσιο.
- Στιβαρό και άκαμπτοΧωρίς πολλά ανοίγματα, με αρκετό ‘ψαχνό’, πάχος 2.5mm (για το κυρίως πλαίσιο) από 100% καθαρό ανθρακόνημα και extra μεταλλικούς αποστάτες για το ‘δέσιμο’ του σασί επιτυγχάνουμε ένα πραγματικά σκληρό και άκαμπτο (rigid) σασί όπου είναι το ζητούμενο για κατασκευές πλαισίου ελικοπτέρων πόσο μάλλον για χρήση βενζινοκινητήρα.
Για το κομμάτι που ενώνει το επάνω μέρος του κινητήρα με το πλαίσιο θα χρησιμοποιήσω ένα κομμάτι από 100% ανθρακόνημα επίσης, αλλά πάχους 6mm!
Για το κάτω οριζόντιο μέρος του σασί, σκέφτομαι να χρησιμοποιήσω ανθρακονήματα αλλά σε κατασκευή sandwich…
Με πυρήνα από αφρό PVC και πολλαπλά στρώματα από ανθρακονήματα με σκοπό την ελαχιστοποίηση του βάρους αυξάνοντας την ακαμψία. Σε αυτό το σημείο δεν είναι τόσο επιτακτική η χρήση μεγάλου πάχους συμπαγούς υλικού… ο λόγος είναι ότι στην ουσία ο κινητήρας δεν στηρίζεται στο bottom plate του ελικοπτέρου όπως σε άλλα ελικόπτερα όπως π.χ. το Xcell Spectra G..
Στην πραγματικότητα το μοτέρ είναι καλά πιασμένο και ευθυγραμμισμένο στο πάνω μέρος του ανάμεσα από το σασί με ανθρακονήματα πάχους 6mm και βάσεις αλουμινίου. Οπότε το Bottom plate στην ουσία δρα βοηθητικά σε σχέση με τις πλάγιες μετατοπίσεις από τις δυνάμεις G του μοτέρ και των main frames.. Και φέρει και τα σκέλη (skids) φυσικά..
Το κόστος σαφώς θα είναι πιο υψηλό με χρήση υλικού διαφορετικού πάχους για κάθε κομμάτι του σασί, αλλά πιστεύω ότι με αυτό τον τρόπο μπορεί να έχω ένα πιο ακριβό πλαίσιο αλλά θα είναι πιο σωστά κατασκευασμένο ενισχύοντας κάποια σημεία και ελαττώνοντας το βάρος από κάποια άλλα..
- Με στρογγυλεμένες άκρεςΣε κατασκευές με καταπονήσεις κραδασμών απαγορεύονται οι αιχμές και οι οξείες γωνίες..
Τα στρογγυλέματα στις τομές είναι απαραίτητα για την μετάδοση των κραδασμών στο πλαίσιο και την αποφυγή συντονισμού με αποτέλεσμα το ράγισμα.. Οι αρμονικές συχνότητες των κραδασμών ΄ταξιδεύουν΄ μέσα στο πλαίσιο και τα εξαρτήματα όλου του ελικοπτέρου.
Αν υπάρχει κάποιο αδύναμο σημείο είτε σε πάχος υλικού είτε σε αιχμή τομής τότε μπορεί να υπάρξει συντονισμός (vibration resonance) και να ραγίσει το υλικό.
Ανάλογα με το σημείο που μπορεί να δημιουργηθεί το ράγισμα, μπορεί να μην το πάρουμε χαμπάρι ποτέ ή και να είναι η αιτία μιας πολύ άσχημης πτώσης..
- Με ενισχυμένα τα κάτω άκρα του πλαισίουΣχεδόν σε όλα τα πλαίσια ελικοπτέρων τόσο βενζίνας αλλά ακόμη και στα nitro, έχουμε δει τα λεγόμενα (doublers).
Είναι έξτρα κομμάτια carbon που τοποθετούνται στα κάτω μέρη των σασί για να ενισχύσουν την ακαμψία σε αυτά τα σημεία που τις περισσότερες φορές είναι λίγο αδύναμα λόγο πλάτους αλλά και περισσότερο εκτεθειμένα σε συντονισμό διότι βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση με τον κινητήρα..
Καθώς το κάτω μέρος του πλαισίου όπου βιδώνει ο κινητήρας και βρίσκεται μακριά από το κέντρο βάρους του ελικοπτέρου, η ανάγκη για ενίσχυση των σημείων αυτών είναι επιτακτική.
Με αυτά σε σκέψη, στο σχέδιο ενίσχυσα δραστικά τα κάτω σημεία του πλαισίου σχεδιάζοντάς τα σε σχήμα τρίγωνου με αρκετό πλάτος.
Σε συνδυασμό με το πάχος του πλαισίου όπου θα είναι 2.5mm και όχι 2mm που είναι τα περισσότερα, πιστεύω ότι θα είναι αρκετά ισχυρό χωρίς να χρειάζονται ενισχύσεις.. Αν πάλι χρειαστούν.. οκ.. εδώ είμαστε..
- Με απευθείας σύνδεση των servo στο Swash και στο rudder ( Direct servo design)Όλα τα σύγχρονα ελικόπτερα έχουν τα servo τους direct to swash.
Αυτή η διάταξη εξυπηρετεί πολλούς σκοπούς. Μειώνονται τα εξαρτήματα ( ντίζες, ρουλεμάν, ball links, βίδες, μπαλόβιδες) οπότε μειώνεται και το βάρος αλλά και ο χρόνος και το κόστος συντήρησης.
Πολύ σημαντικό είναι ότι και οι τζόγοι είναι πιο ελεγχόμενοι λόγο των λιγότερων εξαρτημάτων.
Σαφώς σε αυτό έχει βοηθήσει και η τρομερή εξέλιξη που υπάρχει τα τελευταία χρόνια στον τομέα των ηλεκτρονικών και συγκεκριμένα στους σερβομηχανισμούς.
Με αυτή την αλλαγή στο πλαίσιο λοιπόν έπρεπε να χρησιμοποιηθεί και μια ασφάλεια για την αποφυγή της περιστροφής του Swash plate.. ένα Anti-rotation bracket δηλαδή.
Σε αυτό το σημείο έχει κάνει πολύ καλή δουλειά ο Helix ο Αυστραλός.. το πείραξα λίγο και έκανα ένα πιο λιτό και ελαφρύ σχέδιο για αυτό το κομμάτι.. Κράτησα τον τρόπο που πιάνει στο σασί αφού δεν χρειάζεται καθόλου βίδες.
- Με ρυθμιζόμενες βάσεις συμπλέκτη – καμπάνας & της θέσης του κινητήραΈνα από τα μεγαλύτερα θέματα που διαπίστωσα και στους τρείς, είναι ότι δεν μπορείς να ρυθμίσεις την απόσταση των γραναζιών και την θέση του κινητήρα (mesh distance)..
Καταλαβαίνω ότι δεν μπορεί να είναι τυχαίο και στους τρείς, και ο λόγος είναι προφανής…
Πρέπει να είναι εύκολο στη συναρμολόγηση για όλους χωρίς να τους μπλέκουν με ευθυγραμμίσεις, αποστάσεις γραναζιών (gear mesh) και τα συναφή..
Αυτό όμως έχει ένα πολύ μεγάλο ελάττωμα και αυτό είναι ότι δεν έχεις επιλογές αλλαγής της σχέσης μετάδοσης (gear ratio) που είναι πολύ σημαντικό ειδικά για gasser ελικόπτερα..
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι δεν έχεις τη δυνατότητα μικροδιόρθωσης στην απόσταση εμπλοκής των γραναζιών.. Σε κατασκευές τέτοιου επιπέδου (όχι επιπέδου των κατασκευαστριών εταιρειών με ακρίβεια 0.005mm….) είναι λογικό να υπάρχουν πολύ μικρές αποκλείσεις κατά την κοπή και αναλόγως το cnc router… Οπότε σχεδόν πάντα θα χρειαστούν μικροδιορθώσεις για την τέλεια εφαρμογή ειδικά στο σύστημα μετάδοσης..
Στην περίπτωση του Helibug για παράδειγμα που είναι fix οι θέσεις για τα εξαρτήματα, έχει παρατηρηθεί μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ των δύο γραναζιών απ’ ότι θα ‘πρεπε… Αυτό σημαίνει ότι τα γρανάζια είναι πολύ χαλαρά (too loose) το οποίο συνεπάγονται προβλήματα.
Με αυτά κατά νου αλλά και να μπορώ αν χρειαστεί να αλλάξω και τη σχέση μετάδοσης, αλλάζοντας γρανάζια (pinions ή και main), έκανα όλες τις οπές που αφορούν το σύστημα μετάδοσης και τον κινητήρα σε σχήμα οβάλ (slotted) για να μπορούν να μετακινηθούν μπρός – πίσω αν και εφ όσων χρειαστεί..
Έτσι θα μπορώ να φέρω το κενό ανάμεσα στα γρανάζια με ακρίβεια και αν χρειαστεί να δοκιμάσω διαφορετικά γρανάζια θα μπορώ να το κάνω.
- Με δύο θέσεις για τοποθέτηση ηλεκτρονικώνΚαι αυτό από τον φίλο μας τον Αυστραλό, πολύ καλή θέση για το γυροσκόπιο στο πίσω μέρος πάνω απ τη μπούμα αλλά εγώ μάλλον θα τοποθετήσω τον δέκτη εκεί.. Ο λόγος είναι διότι θέλω να κρατήσω τις κεραίες εκτός του Canopy διότι πιθανόν να είναι ανθρακονημάτινο..
Όπως ξέρουμε καλό είναι οι κεραίες να μην είναι πίσω από carbon διότι έχει παρατηρηθεί κατά περιπτώσεις, που μάλλον αφορούν την ποσότητα και την πλέξη του ανθρακονήματος, ότι μπλοκάρεται το σήμα της τηλεκατεύθυνσης..
Οπότε στο βωμό του βάρους και για να έχω το κεφάλι μου ήσυχο λέω να βάλω τον δέκτη πίσω ψηλά, μακριά από μπουζι, voltage regulator και carbon canopy..
- Με απλές Μ3 βίδες και όχι τις ειδικές βίδες της AlignΜπορεί μηχανικά οι ειδικές βίδες της Align που πιάνουν το σασί με τρύπες 4mm να βοηθάει στην ποιότητα του ‘δεσίματος’ του πλαισίου.. ή να βοηθάει στην ευθυγράμμισή του με σκοπό το ευκολότερο στήσιμο αφού έχουν σχεδόν μηδενική ανοχή μεταξύ τους (οπή και βίδα)… Αλλά είναι κακής ποιότητας και χαλάνε εύκολα στο σημείο που μπαίνει το allen.. Καλύτερα απλές βίδες M3 με οπές στα 3.20mm.
- Με τοποθέτηση του κινητήρα με την κεφαλή προς τα πίσω.Αυτό είναι χαρακτηριστικό του Helibug το οποίο με βόλεψε στην πράξη με το άλλο ελικόπτερο που είχα φτιάξει για επαγγελματική χρήση..
Έχοντας την κεφαλή προς τα πίσω είναι πιο εύκολη η πρόσβαση στο μπουζί για ελέγχους και επιπλέων είναι μεγαλύτερη η απόσταση απ το σύνολο των ηλεκτρονικών απ το μπουζί, αν υποθέσουμε ότι ο χρήστης τοποθετεί τα ηλεκτρονικά του μπροστά μέσα στο canopy.
Η τοποθέτηση του κινητήρα με την κεφαλή προς τα πίσω βολεύει και από την άποψη απαγωγής της θερμότητας καθώς η απόσταση του θερμότερου σημείου του κινητήρα (μετά την εξαγωγή), αυτού της κεφαλής, είναι σε μεγαλύτερη απόσταση από τα κλειστά μη αεριζόμενα σημεία που βρίσκονται κάτω από το canopy..
Επίσης στο δικό μου σχέδιο βολεύει γιατί μου αφήνει αρκετό χώρο στο εμπρός μέρος του σασί και μπορώ να τοποθετήσω εκεί το δοχείο καυσίμου άνετα και όμορφα. Είναι λίγο μακρύτερα από τον κεντρικό άξονα και αυτό σε άλλες περιπτώσεις δεν θα ήταν και τόσο δόκιμο αφού το βάρος απ το καύσιμο κατά τη διάρκεια της πτήσης μειώνεται συνεχώς και όσο μακρύτερα βρίσκεται απ το κέντρο βάρους τόσο περισσότερη απόκλιση υπάρχει στο ζύγισμα στην αρχή της πτήσης με το τέλος..
- Με αντικραδασμική προστασία για τα ευαίσθητα ηλεκτρονικά.Πολύ καλός τρόπος απομόνωσης των ηλεκτρονικών από το υπόλοιπο πλαίσιο ο τρόπος με τη σιλικόνη και τα dumpers που σκέφτηκε ο Tin από τη HelixHeli.. απλά το αντέγραψα αλλάζοντας μόνο λίγο τις διαστάσεις για να το προσαρμόσω στο δικό μου μέγεθος του πλαισίου. Δεν χρειάζεται πολλά πράγματα απλά dampers για skids από 450άρι και δεματικά (tire ups).
- Όσο πιο ελαφρύ γίνεται!Με διαφορετικά πάχη αλλά και τύπου sandwich ανθρακονημάτινα πάνελ, θα χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή των κομματιών του πλαισίου.
Σκοπός είναι κάθε κομμάτι να κατασκευασθεί με το κατάλληλο πάχος που θα συνδυάζει μεγάλη αντοχή και μικρό βάρος για κάθε περίπτωση ξεχωριστά.
Και τα σκέλη θα κατασκευασθούν με πανελ τύπου sandwich, με πυρήνα από αφρό PVC και πολλαπλά στρώματα από ανθρακονήματα με συνολικό πάχος τα 3mm..
Κάτι σαν τα carbon skids της SAB ή της Lynx.. αλλά όχι τα παπατζιλίκια που κάνει η δεύτερη.... τα skids που είχα χρησιμοποιήσει στο project με το TREX600 με YS120SR ήταν καθαρά κλέψιμο..
Είχαν μια στρώση λεπτού ανθρακονήματος στο εξωτερικό μέρος και όλο το εσωτερικό φθηνό και βαρύ υαλόνημα βαμμένο με μαύρο χρώμα για να μη φαίνεται!
Φυσικά μετά από λίγη χρήση σε χαλίκι τα skid τρίβονται και φανερώνεται η αλήθεια.. Ντροπή τους.. Αλλά τέλος πάντων..
Αυτά..
Άν κάποιος τώρα μπορεί να βοηθήσει στο κομμάτι του cnc router που θα χρειαστεί σύντομα.. πριν απευθυνθώ σε κάποιον επαγγελματία καλό θα ήταν να τα πούμε με κανέναν μοντελιστή..