Σεραφημ ο ορος 3D ανφερεται στις 3 διαστασεις 3 Dimentions και θεσπιστικε ανεπισιμα για να διαχωρισει την κλασικη ακροβατικη πτιση απο τα <<νεας γενιας>> αροβατικα.
Για να πω την αληθεια δεν ειναι πιστευω και τοσο πετυχημενος ορος αφου ετσι και αλιως ζουμε σε τρισδιαστατο χωρο και τα μοντελα μας πετανε τρισδιαστατα και αυτα.Ισως η εξηγηση να βρισκεται στο BOX της F3A που τοποθετειται ουσιαστικα σε 2 διαστασεις .
Για να μη σε μπερδεψω ομως θα αναφερθω λιγο στην μικρη ιστορια του 3D .Απ οσο λεγεται στους κυκλους των ακροβατικων sites ανα τον κοσμο το 3D γενηθηκε απο τον QuiQue Somenzini οταν παρουσιασε για πρωτη φορα πριν απο μερικα χρονια στο freestyle προγραμμα του ακροβατικα που βασιζονταν σε high alpha πτηση ,δηλαδη high angle of attack της ατρακτου του αεροπλανου σε ταχητυτεσ πολυ μικροτερες ουσιαστικα αποτην ταχυτητη stoll του αεροπλανου στηριζομενος σε υπερμεγεθη κινητηρα ,μεγαλη προπελα-μεγαλο κατορευμα και υπερμεγεθη πιδαλια με κινησεις μεγαλυτερες απο 60 μοιρες.Τα πρωτα ακροβατικα που εκανε ηταν το harier και το hover σαν προεκταση με torgue roll.
Το θεαμα ηταν φοβερο να βλεπεις ενα τριμετρο αεροπλανο να περναει σε υψος 2 μετρων με ταχυτητα περπατηματος και να στεκεται σαν ελικοπτερο ακουμποντας το rudder του στον διαδρομο.
Αυτο φυσικα ξεσηκωσε τον μοντελιστικο κοσμο και ολοι ηθελαν να το κανουν.
Κατα την αποψη μου βοηθησε τρομερα στην εξεληξη των αερομοντελων και των κινητηρων γιατι ολες οι εταιριες κατασκευης ριχτηκαν σε ενα τρομερο ανταγωνισμο βγαζοντας συνεχεια ελαφρυτερα-καλυτερα αεροπλανα και δυνατοτερους κηνητηρες.
Το μεγαλο προβλημα ηταν οτι αυτου του ειδους η πτηση ηταν σχεδον αποκλειστικο πορονομιο των μεγαλων βνζινοκηνητων αεροπλανων που ηταν τα μονα που καταφερναν να δωσουν ενα λογο πτεριγηκου φορτου και δυναμης-ροπης ικανο για 3D πτηση.
Η μεγαλη επανασταση ηρθε οταν εμφανιστηκαν στην αγορα τα profile depron ηλεκτρικα αεροπλανακια που με ενα brusless motor,και lipo μπαταριες καταφερναν λογους ησχυος - βαρους περισσοτερο απο 2:1 και μπορουσαν να κανουν ολες τις 3D μανουβρες με τρομερη ευκολια και το βασικοτερο παμφθηνα και σχεδον παντου.(ακομα και σε ταρατσες και μπαλκονια και σε σαλονια
)
Ετσι παρα πολλοι πιτσιρικαδες εχοντας το προνομιο του ελευθερου χρονου και των εξελιγμενων simulators παρουσιαζουν σημερα το θεαμα που βλεπεις σε αυτα τα video.
Κριμα που δεν εχει συμβει κατι τετοιο και στην Ελλαδα αν και εχω δει μερικα μεμονομενα παραδειγματα που δυστυχως λογο μηδενικης καθοδηγησης μενουν στασιμοι σε ενα hover με depronaki.
Aπο τις πρωτες εκεινες ημερες μεχρι σημερα τα πραγματα εχουν εξελιχθει πολυ και οι μανουβρες εχουν γινει αρκετα πολυπλοκες και δυσκολες οπως πχ harier rolling cyrcles-blender into parashute into harier-rolling loops,rolling cuban8,rolling cyrcles με μεταβολες απο αριτεροστοφα σε δεξιοστροφα rolls και η λιστα συνεχιζεται οσο και η φαντασια αυτων που ασχολουνται και τα κανουν.
Φανταστειτε τωρα ολα αυτα να πρεπει να τα χωρογραφησεις σε ενα μουσικο κομματι και να τα παρουσιασεις σαν προγραμμα!!!!
Με σεβασμο στο φιλο modelist νομιζω οτι κατι τετοιο ειναι οτι πιο εντιπωσιακο υπαρχει και βεβαια προυποθετει οτι καποιος ξερει να κανει loop,roll και προσγειωση .