Σε κάποια πράγματα θα συμφωνήσω σε κάποια όχι.
Κατ' αρχήν το εκπαιδευτικό αεροπλάνο έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: Αυτοδιορθώνει, stallάρει με ήπιο τρόπο, απαιτεί μικροδιορθώσεις από τον αρχάριο χειριστή για να πετάξει σωστά.
Το 3d πετάει τόσο αργά που προλαβαίνεις να διορθώσεις και πρέπει να προσπαθήσεις για να στολάρει, σχεδόν δεν στολάρει!
Επιπλέον, σε περίπτωση λάθους και πανικού (που θα συμβούν...) μάλλον οι ζημιές θα είναι πολύ πιο περιορισμένες σε ένα εκπαιδευτικό με λάστιχα στα φτερά, συγκριτικά με ένα 3D αεροπλάνο.
Θα συμφωνήσω, τα 3d αεροπλάνα είναι πιο ευπαθή.
Για να αποφασίσει τώρα κανείς για το δεύτερο μοντέλο του, καλό θα είναι να αναρωτηθεί τι ζητάει από αυτό το δεύτερο μοντέλο. Εχει εξαντλήσει το "φάκελο πτήσης" του εκπαιδευτικού? Μπορεί να εκτελέσει ΣΩΣΤΑ μια απλή "ευθεία οριζόντια πτήση"? Μπορέί να εκτελέσει ΣΩΣΤΑ τους βασικούς ακροβατικούς ελιγμούς (αξονικό roll, loop, stall turn, κλπ)? Μπορεί να βγει απο καταστάσεις stall και spin? που σημαίνει ότι έχει κατανοήσει τι παραπάνω θα "πάρει" από το δεύτερο μοντέλο? Εχει κατανοήσει το πώς πραγματικά πετά το μοντέλο του και τι αποτέλεσμα έχει η κάθε κίνηση κάποιου πηδαλίου?
Στους ελιγμούς αυτούς το 3d μοντέλο βοηθάει, τους εκτελεί εύκολα και αργά.
Σε σχέση με τα πηδάλια, με το 3d θα μάθει να χρησιμοποιεί rudder, με το trainer δύσκολα.
Πετάς και χωρίς άγχος.
Τέλος να πω ότι δεν κρίνω μόνο από μένα, αλλά και από τουλάχιστον 4 φίλους
που πήραν για δεύτερο μοντέλο 3d και είχαν να λένε ότι επιτέλους λύθηκαν τα χέρια τους.
Δεν συνηστώ το 3d για πρώτο μοντέλο, αλλά για δεύτερο για κάποιον που έχει ξεζουμίσει το εκπαιδευτικό του.
Επίσης δε διαφωνώ ότι τα calmato trainer και sport είναι εξαιρετικά μοντέλα, με καταπληκτική πτητική
ικανότητα και όποιος τα πάρει θα μείνει καταευχαριστημένος.