φίλοι μου το auto-rotation είναι μια ψυχολογική μανούβρα.
και λέω ψυχολογική διότι είναι εξαιρετικά εύκολη μανούβρα αν ξεπεράσουμε τον παράγοντα του φόβου ότι δεν έχουμε κινητήρα.
το όλο θέμα είναι να ξεπεράσουμε αυτόν τον φόβο και αυτό γίνεται σιγά σιγά τραβώντας το hold σε όλο και μεγαλύτερο ύψος.
το auto-rotation κρύβει μια πολύ επικίνδυνη παγίδα που λίγοι αναφέρουν ( αν όχι κανένας...)
πρέπει να μην πανικοβληθείς και δώσεις βήμα σύντομα!
πολλοί κάνουν λάθος το auto γιατί καθώς έρχονται με hold κόβουν ταχύτητα με βήμα elevator και όχι μονο με elevator! πολύ πιθανό είναι το boom-strike εδω λογο του ξεκουρδίσματοσ του στροφείου μαζί με elevator.....
το ορθό είναι να κόβουμε ταχύτητα ερχόμενοι με αρνητικές μοίρες τραβώντας up και αμέσως down για να έρθει το heli σε οριζόντια θέση και πάλι . ακριβώς σε αυτό το σημείο ξεκινάμε και δίνουμε θετικό βήμα στα blades έχοντας τη δυνατότητα να κάνουμε hover αρκετά δευτερόλεπτα και μια τελεια εκτελεση του auto-rotation ...
φιλικά
Διονύσης
Ζάκυνθος
Ξεκαθαρίζοντας για άλλη μια φορά ότι ΔΕΝ είμαι έμπειρος ελικοπτεράς (είμαι όμως φυσικός και προσπαθώ να εξηγήσω όλα αυτά που κάνω με βάση τις γνώσεις μου) πρέπει να πω ότι αυτό που λέει στο τέλος ο gouskone συμβαδίζει απόλυτα με τη θεωρία.
Δηλαδή:
Οταν έχουμε αποσυμπλέξει τον κινητήρα (ενεργοποιώντας το throttle hold), βάζοντας αρνητικό βήμα (το πόσο αρνητικό εξαρτάται από το ρυθμό περιστροφής του στροφείου) επιτυγχάνουμε δύο πράγματα: αφενός επιβραδύνουμε την πτώση του ελικοπτέρου και αφετέρου διατηρούμε το ρυθμό περιστροφής του στροφείου.
Αυτό συμβαίνει γιατί μόλις ενεργοποιήσουμε το throttle hold και μειώσουμε το βήμα, το ελικόπτερο αρχίζει να κινείται προς τα κάτω. Δηλαδή ο αέρας αρχίζει να διασχίζει το στροφείο προς τα πάνω (όχι όπως στην αιώρηση που ο αέρας είναι σχεδόν ακίνητος ή διασχίζει το στροφείο προς τα κάτω).
Σε αυτή την κατάσταση, αν και έχουμε αρνητικό βήμα (ας θυμηθούμε πως το βήμα είναι αρνητικό σε σχ'εση πάντα με το επίπεδο περιστροφής του στροφείου) ο αέρας συναντάει το blade (που στην ουσία είναι πτέρυγα) με θετική γωνία προσβολής. Αρα η πτέρυγα παράγει άντωση (δύναμη προς τα πάνω) και έτσι η πτώση επιβραδύνεται.
Επίσης η σχετική κινηση του αέρα μέσα από το στροφείο με το blade σε αρνητικό βήμα, δημιουργεί φαινόμενο αντίστοιχο με τον ανεμόμυλο, δηλαδή επιταχύνει την περιστροφή του στροφείου.
Στην αντίθετη περίπτωση (θετικό βήμα) τα blades έρχονται σε κατάσταση απώλειας στήριξης και επιπλέον ο ρυθμός περιστροφής του στροφείου μειώνεται ("ξεκουρδίζει") με τα γνωστά αποτελέσματα.
Βαγγέλης