Σωστά, ο Τηλέμαχος προορίζεται για τον τελείως αρχάριο για να μάθει και την κατασκευή και την πτήση όσο το δυνατόν γρηγορότερα, ευκολότερα και με λιγότερες “άτυχες” στιγμές.
Την μετατροπή αυτή την πρότεινα εγώ στα παιδιά (Αντώνη και Γιάννη), θυμούμενος την δική μου εμπειρία όταν έμαθα και εγώ να πετάω με τον Τηλέμαχο (αυθεντικό) το 1990. Όταν πέρασα μετά τον Τηλέμαχο στο επόμενο αεροπλάνο μου (ουσιαστικά εκπαιδευτικό και αυτό) αισθανόμουν σαν να μάθαινα πάλι από την αρχή (στις πρώτες του πτήσεις τουλάχιστον). Το επόμενο δηλαδή βήμα μου φάνηκε κάπως μεγάλο.
Έγινε λοιπόν αυτό το “πείραμα”. Μειώθηκε η δίεδρος γωνία στις 4 μοίρες (αν θυμάμαι καλά) και μπήκαν και τα πηδάλια κλίσεως. Όλα τα άλλα είναι ακριβώς όπως το σχέδιο. Και όπως λέει και ο Αντώνης παραπάνω, έδειξε (λόγω του προβλήματος που είχαμε με τον κινητήρα στις 2 – 3 πρώτες απογειώσεις) πόσο καλή και “εκπαιδευτική” σχεδίαση έχει κάνει ο κ. Γιάννης (δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι είναι και από τα πιο δημοφιλή εκπαιδευτικά μας). Η μικροζημιά έγινε γιατί την τρίτη φορά που μας έσβησε ο κινητήρας το κατέβασα σε ένα χαντάκι. Μετά από 15 λεπτά ήταν και πάλι στον αέρα.
Η συμπεριφορά του με αυτές τις αλλαγές είναι παραπάνω από πολύ καλή. Είναι άψογη!
Διατηρεί τις αργές του ταχύτητες, συγχωρεί λάθη και είναι εξίσου πολύ σταθερός, έχοντας ταυτόχρονα πολύ καλύτερη συμπεριφορά στις στροφές. Του έκανα και στροφές με το πηδάλιο διεύθυνσης μόνο (χωρίς να ακουμπήσω καν τα κλίσεως) και πάλι ήταν καταπληκτικός.
Σας το προτείνω. Κάντε το και εσείς σαν πέιραμα στην τελική (αφού πρώτα μάθετε να τον πετάτε όπως είναι). Αντί να περάσετε σε ένα άλλο μοντέλο (από το μηδέν) με πηδάλια κλίσεως, κατασκευάστε απλά ένα ακριβώς ίδιο φτερό με μικρότερη δίεδρο και πηδάλια κλίσεως.
‘Ενα μεγάλο μπράβο στον Αντώνη και τον Γιάννη για την καταπληκτική κατασκευή τους.
Ελαφρύ, σωστό και αλφάδι
Κώστας Μαρκόπουλος