Καλησπερα
Αρχικα θα ηθελα να ευχαριστω εκ των προτερων τους κυριο Παρασχο για την καταπληκτικη σελιδα που εχει στο ιντερνετ για την κατασκευη ενος αερομοντελου.Απο εκει δανειστηκα ολους τους τυπους που θα χρησιμοποιησω παρακατω.Αναγκαστικα χρησιμοποιω ηδη γραφομενες φρασεις του ετσι ωστε να γινει αντιληπτο το τι θελω να κανω πανω κατω
Με αφορμη καποια μοντελα που εχω δει να πετουν βασισμενα πανω σε μια αεροτομη και τπτ αλλο,θελησα να παρω 2-3 μαθηματικους τυπους,μερικες απλες εξισωσεις και να φτιαξω την πρωτη μου αεροτομη βασισμενη στον κινητηρα ο οποιος ειναι ενας 46αρης ΤΤ.
Αρχικα σκεφτομαι για ενα χαμηλοπτερυγο sport,το οποιο υπολογιζω να ζυγιζει μεταξυ 2600-3100 gr.Οποτε αρχιζω να υπολογιζω τον πτερυγικο μου φορτο.Για ενα sport μοντελο τα cm
2 ειναι μεταξυ 0,56-0,8 gr/cm
2.
Προσωπικα θα διαλεξω κατι σχετικα ενδιαμεσο οποτε βαζω 0,65.Ετσι λοιπον ο πτερυγικος μου φορτος ειναι: 2700gr/0.65=4153 cm
2.
Προxωροντας,πρεπει να βρω το διαταμμα της πτερυγας που μας δειχνει ποσες φορες χωραει η χορδη της πτερυγας στο εκπετασμα.Οσο πιο μεγαλο ειναι το εκπετασμα της πτερυγας,τοσο πιο σταθερη θα ειναι η πτηση.Για τα εκπαιιδευτικα μοντελα ειναι μεταξυ 5-7.Αν και sport θα επιλεξω μεταξυ αυτων των τιμων οποτε ενα 5,8 ειναι καλα.Δηλαδη η χορδη της πτερυγας μου θα χωραει 5,8 φορες στο εκπετασμα.
Σαν εκπετασμα πτερυγας επιλεγω να ειμαι στα 155cm.Οποτε αν διαιρεσω το εκπετασμα(155m) με το διαταμμα(5,8) βρισκω πως η χορδη θα πρεπει αν ειναι 26,7 εκατοστα.
Εχοντας λοιπον σαν δεδομενο τα 4153 cm
2 πολλαπλασιαζουμε το εκπετασμα της πτερυγας με τη χορδη δηλαδη 155 cm x 26,7 cm=4142 cm
2 πολυ κοντα δλδ σε αυτην που εχουμε προβλεψει.
Περναμε τωρα στον υπολογισμο της αεροτομης.Προσωπικα προτιμω μια ημισυμμετρικη αεροτομη με διεδρο 1 μοιρα.Για να φτιαξουμε την αεροτομη,παιρνουμε τα δεδομενα μας.Εχουμε λοιπον την χορδη(26,7cm).Το μεγιστο παχος της αεροτομης που είναι το παχύτερο σημείο της αεροτομής και βρίσκεται συνήθως στο 1/3 της χορδής.Τωρα πρεπει να βρουμε το σχετικο παχος το οποιο ειναι ενας καθαρος αριθμος επι τοις εκατο που για ολους τους τυπους αεροπλανου κυμαινεται απο 11%-18%.Το 11% μας δινει την μικροτερη αντωση και την μεγαλυτερη ταχυτητα ενω το 18% μας δινει την μεγαλυτερη αντωση αλλα την μικρoτερη ταχυτητα.
Προσωπικα επιλεγω κατι ενδιαμεσο δηλαδη 18+11/2=14,5% που ειναι το σχετικο παχος.Οποτε ανετα μπορουμε να υπολογισουμε το μεγιστο παχος της χορδης μας που ειναι:
το σχετικο παχος χ τη χορδη/100=14,5χ26,7/100=3,87 cm
Αρα μεγιστο παχος=3,87 cm
Πανω με μια Α4(καλυτερα μεγαλυτερο φυλλο),σχεδιαζω την χορδη ΑΓ=26,7 cm Απο 1/3 της χορδης που βρισκω οτι ειναι 26,7/3=8,9 m τραβω μια γραμμη κι εχω το σημειο Β.Πανω στην Β σημειωνω με Δ το υψος του μεγιστου παχους ΒΔ=3,87 cm
Πανω στην καθετη που βρισκεται το Α σημειωνουμε το χειλος προσβολης που ειναι το 1/4 του μεγιστου παχους δηλαδη 3,87/4= 0,96 cm.
Κατοπιν κανουμε διαιρεση της χορδης σε 6 ισα μερη δηλαδη 26,7/6=4,45 cm.
Παιρνουμε λοιπον στην σχεση για το μεγιστο παχος και την εφαρμοζουμε στις καθετους μας μια μια με τη χορδη που αντιστοιχει στην καθε μια.
Ετσι λοιπον στην καθετο Η το τμημα της χορδης που της αντιστοιχει ειναι τα 7/8 της χορδης δηλαδη 26,7 χ 7 και μετα δια του 8= 23,36 cm.
Βαζουμε λοιπον στην σχεση:
Υψος Η= (σχετικο παχος χ 23,36) / 100=(14,4 χ 23,36) / 100= 3,38 cm
Για την καθετο Θ το τμημα της χορδης που ης αντιστοιχει ειναι τα 2/3 της χορδης δηλαδη 26,7 χ 2/3=17.8 cm
Ετσι λοιπον
Υψος Θ=( σχετικο παχος χ 17,8) /100= (14,5 χ 17,8) /100=2,58 cm
Για την καθετο Ι το τμημα της χορδης που της αντιστοιχει ειναι το 1/3 οποτε
26,7 χ 1/3= 8,9 cm
Αρα Υψος Ι= ( σχετικο βαρος χ 8.9)/ 100= (14,5 χ 8,9) / 100=1,29 cm
Το υψος Ζ ειναι ισο με το Η αρα Ζ=Η=3,38 cm
Εν συνεχεια σχεδιαζουμε την αεροτομη (φωτο απο κινητο).Καπου ειχα διαβασει οτι καλο ειναι να βαζεις ανα 9 εκατοστα πανω στην πτερυγα οποτε 155cm/ 9 = 17,22 καλυτερα 18 αεροτομες των 3mm. Κοβω και αλλες 4 αεροτομες των 5mm για τα ακροπτερυγια και τη ριζα του φτερου.Στις πρωτες 18 αεροτομες κοβω 8mm απο το χειλος προσβολης.Για το χειλος εκφυγης θα δουμε στη συνεχεια.
Πηδαλια κλισεως:Στα εκπαιδευτικα τα πηδαλια ειναι το 1/8 της χορδης.Στην συγκεκριμενη περιπτωση θα βαλω το 1/7(θεμητη η μεγαλυτερη επιφανεια των πηαδαλιων).
Αρα 26,7(χορδη)/7=3,82 cm . Εδω κοβουμε 8mm απο το χειλος εκφυγης + 3,82 cm των πηδαλιων= 4,62 cm
Κατοπιν συνεχιζουμε με την κατασκευτη της πτερυγας.
Ατρακτος:Το συνολικο μηκος της ατρακτου πρεπει να ειναι το 70% της πτερυγας.Εγω θα προτιμησω το 73%.Θελω να ειναι ελαφρως μεγαλη.Αρα 155 χ 0,73=113,15 cm
Το φαρδος της ατρακτου στο φαρδυτερο σημειο της δηλαδη κατω απο την πτερυγα πρεπει να ειναι 8% του μηκους της ατρακτου.Εγω θα το βαλω 9% αφου μεγαλωσα και λιγο το μηκος αρα 113,5 χ 0,09=10,21 cm
Το υψος της ατρακτου ποικιλει απο αεροπλανο σε αεροπλανο.Αν δεν θελουμε καμπινα ειναι το 10% του μηκους του.Επειδη το μοντελο θελω να βγαζει knife edge με οχι πολλα γκαζια θα του δωσω 17% οποτε 113,15 χ 0,17= =19,23 cm
Για να βρω τη θεση της πτερυγας μου, το μηκος απο την ελικα,εως και το χειλος προσβολης πρεπει να ειναι το 15% του εκπετασματος της πτερυγας.Ετσι λοιπον 155 χ 0,15 = 23,25 cm
Για τη θεση του πισω stabilizer υπολολογιζουμε ως εξης:
Το μήκος από το χείλος εκφυγής της πτέρυγας έως το χείλος προσβολής του πίσω οριζοντίου σταθερού πρέπει να είναι 25% του εκπετάσματος της πτέρυγας.
Ξερουμε εμεις οτι 23,25 εκατοστα εχουμε εως και το χειλος προσβολης της πτερυγας +τα 26,7 της χορδης=49,95 cm
Αφαιρουμε 155-49,95= 105,05 cm που ειναι απο το χειλος εκφυγης της πτερυγας εως το τελος της ατρακτου.
Η επιφανεις του Stabilizer πρεπει αν ειναι το 20%-30%της επιφάνειας της πτέρυγας.Διαλεγω το 27%. Δηλαδη 155 χ 0.27= 41,85 cm. Απο αυτα το 41,85 cm,το 75% ειναι η επιφανεια του stabilizer και το υπολοιπο 25% ειναι το πηδαλιο ανοδου καθοδου. Αρα 41,85 χ 0,75 =31,38 cm η επιφανεια του stabilizer οποτε αν αφαιρεσουμε 41,85 - 31,38 =10,47 εκατοστα πρεπει να ειναι το πηδαλιο.
Επισης παιρνουμε τα 155 -41,85=113,15 cm.Αρα σε αυτα τα εκατοστα απο το τελους της ατρακτου θα μπει το stabilizer.Το εκπετασμα του Stabilizer πρεπει αν ειναι το 35% του εκπετασματος της πτερυγας οποτε 155 χ 0.35=54,25 cm.
Στη συνεχεία υπολογίζουμε το κάθετο σταθερό και rudder των οποίων η επιφάνεια και των 2 μαζί πρέπει να είναι το 8% της επιφάνειας της πτέρυγας.Εγω θα βαλω 10% Αρα 155 χ 0,10= 15,5 cm(Μου αρεσουν τα knife edge).
Το ύψος του πρέπει να είναι περίπου το 55% του εκπετάσματος του stabilizer.Αρα 54,25 ψ 0,55= 29,83 cm.
Αυτες ειναι μερικες πραξεις που εκανα χθες βραδακι και σημερα κατα τη διαρκεια της ημερας.Δεν εχω σχεδιασει ποτε καποια αεροτομη ουτε εχω φτιαξει ποτε καποιο αερομοντελο και το θεωρω ασχημο για καποιον που πετα να μην εχει κοψει εστω 5 κομματια μπαλσα να τα ενωσει κ.τ.λ. Δεν ξερω αν ολα αυτα που εχω γραψει ειναι σωστα ή λαθος.Πηρα καποιους τυπους που βρηκα,εκανα μερικες τροποποιησεις.Δεν ξερω αν ειναι σωστα ή οχι.Ευελπιστω να βγει κατι που θα πεταει
Παραθετω μερικες φωτο απο την αεροτομη που πρεπει παλι να ξανασχεδιασω